top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער

גספצ'ו ספרדי - מרק עגבניות קר


אין כמו מרק קר בשלהי הקיץ הלוהט, ואחרי ששיתפתי אתכם במתכונים לצזיקי (מרק יוגורט ומלפפונים) שמגיע מאזור הבלקן ולבורשט (חמיצת סלק) שמקורו במרכז-מזרח אירופה - קבלו את הגספצ'ו - מרק עגבניות קר, היישר מחצי האי האיברי (ספרד ופורטוגל).

גספצ'ו, מרק עגבניות קר | רוקחת החלומות

האמת היא, שהגספצ'ו לא תמיד היה מרק של עגבניות. במקור, כמו הרבה קלאסיקות אחרות במטבחי העולם, גם הגספצ'ו היה "מרק של עניים" בני המעמד הנמוך באנדלוסיה, שהיו מכינים לאיכרים מרק קיצי המורכב משאריות יום אתמול ומרכיבים פשוטים המצויים באנדלוסיה: לחם יבש, שום, שמן זית, מלח וחומץ.

העגבניות הגיעו לספרד רק במאה ה-16 בעקבות מסעות קולומבוס וגילוי יבשת אמריקה, בעיקר מפרו, בה תורבתה העגבניה לראשונה. העגבניה התקבלה בספרד (כמו בכל מקום אחר אליו היא מגיעה) בשמחה ובאהבה. היא הפכה לחלק בלתי נפרד ממרק הגספצ'ו, והצבע האדום שלה מהווה את סימן ההיכר המובהק ביותר של המרק, שנחשב בעיני רבים למנה האנדלוסית המפורסמת ביותר ואחת מתרומותיה הגדולות של ספרד לקולינריה העולמית. עוד על ההיסטוריה של הגספצ'ו אפשר לקרוא כאן.

גם היום קיימות גרסאות נוספות למרק, ללא עגבניות (ראו למשל כאן גרסה מקסימה לגספצ'ו מלפפונים של רותי קינן), אבל אני, שכל כך אוהבת עגבניות, נצמדת (היום לפחות) לגרסה הקלאסית של גספצ'ו עגבניות - Sopa de gaspaccio.

מה נצטרך?

1/4 בגט ישן פרוס (או 2 פרוסות חלה ישנה)

2 – 2.5 ק"ג עגבניות בשלות מאוד

2 מלפפונים טריים

1 בצל סגול קטן

1/2 - 1 פלפל ירוק חריף (לא חובה - להתחיל עם חצי ולבדוק בשלב הטעימה אם יש צורך להוסיף)

3-4 שיני שום

1 כף חומץ בן יין אדום

1/4 כפית כמון

1-2 כפיות מלח

1/4 כוס שמן זית

להגשה:

פלפלים בצבעים שונים (1/4 מכל סוג)

חצי מלפפון צעיר וטרי

עלעלי בזיליקום לקישוט

ומה עושים?

למרבה השמחה בעידן של מעבדי מזון, בלנדרים, נינג'ות או בלנדר-מוט אגרסיביים תהליך ההכנה פשוט ביותר. ואני מתכוונת לזה שאין צורך לקלף את העגבניות, להפריד את הגרעינים או כל מיני כאלה. פשוט זו מילת המפתח כאן.

1. טוחנים יחד את הלחם עם כל הירקות. מכיוון שהכמות כאן גדולה מדי למעבר מזון סטנדרטי חילקתי לכמה קבוצות ואח"כ העברתי לקערה גדולה שם טחנתי בבלנדר מוט אגרסיבי במיוחד, כדי לקבל מרקם אחיד ועדין עד כמה שאפשר.

2. מוסיפים חומץ, שמן זית ותבלינים. טוחנים שוב להטמעה. טועמים ובמידת הצורך מתקנים תיבול. מעבירים למקרר לצינון יסודי.

3. קוצצים את הפלפלים והמלפפון לקוביות קטנטנות.

4. מוזגים מהמרק לצלחת הגשה ומקשטים בקוביות הירקות. אפשר לצרף גם קרוטונים ביתיים טובים.

ערכים תזונתיים:

47 קלוריות ל-10 גר'

מנה (200 גר') = 94 קלוריות

http://bit.ly/2lWVJSy

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page