036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-13,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער

לנו יש פלאפל, וטוב שכך


כמו מאכלים רבים בעולם זכה גם הפלאפל, המאכל הלאומי של ישראל ליום חג משל עצמו - יום הפלאפל, שנחגג ברוב הוד והדר בתאריך 12 לחודש יוני.

פלאפל ביתי |רוקחת החלומות

לרגל הארוע שמחתי לגלות, כי על אף העובדה שהפלאפל מטוגן ונאכל בפיתה, הוא נחשב כמאכל בעל ערך תזונתי רב, ואפשר לאכול מדי פעם מנה פלאפל, גם אם אתם מקפידים על תזונה בריאה ואפילו אם אתם בדיאטה.

במאמר של ד"ר מאיה רוזמן, תזונאית קלינית, שפורסם לפני מספר חודשים מסבירה הכותבת שלפלאפל (עם פיתה) יש ערך תזונתי גבוה כארוחה מושלמת: החומוס נותן חלבונים, סיבים תזונתיים וברזל. החלבון של החומוס מושלם על ידי חלבון החיטה שבפיתה, ואם בחרתם בפיתה מלאה - קבלתם גם תוספת ויטמינים וסיבים תזונתיים. הסלט מכיל ויטמין C שדרוש לספיגת הברזל, והטחינה מכילה שומנים איכותיים, מינרלים וויטמין E.

הבעיה העיקרית במנה היא השמן כמובן. ד"ר רוזמן בדקה ומצאה שבטיגון נכון, כמות השמן הנספגת נמוכה מאוד. בכל קציצה של 20 גר' יש 30 קלוריות בלבד, ובמנה שלמה הכוללת פיתה, 6 כדורים, כף חומוס, כף טחינה וסלט, יש בסה"כ כ-500 קלוריות. כך שבסיכומו של דבר, אומרת ד"ר רוזמן, אפשר לאכול מנת פלאפל במקום כל ארוחה אחרת, ובזמן דיאטה מה שצריך לעשות אם רוצים לאכול פלאפל, זה לוותר על ארוחת ביניים אחת במשך היום. שזה, תודו, ממש לא נורא.

דוכן פלאפל בשוק הילדים האדומים בפריז

דוכן פלאפל בשוק הילדים האדומים בפריז. נמכר ב-1.5 יורו לכדור, שכה יהיה לי טוב.

מעניין... וכשאני קוראת מאמר כזה, הגלגלים אצלי מיד מתחילים לעבוד -

טיגון איכותי הוא נושא רגיש. לקונה/סועד אין למעשה כמעט שום אפשרות לדעת באיזה תנאים טוגנו כדורי הפלאפל שלו, וזו בעיה, כי ככל שהשמן שימש לטיגון במשך זמן ארוך יותר, כך הוא רווי יותר ברדיקלים חופשיים ואת הדבר הזה אנחנו ממש לא רוצים להכניס לגוף.

ובינינו, גם הפיתה ממש לא הכרחית.

אז מה עושים?

מפה לשם מתקרב יום הפלאפל, וזו הזדמנות מצויינת להכנת פלאפל ביתי. כזה שבתערובת שלו אין שום חומרים משמרים, ללא פירורי לחם או קמח, ולעומת זאת יש בה המון ירק; פלאפל שמוגש בלי פיתה על מצע של טחינה ירוקה וסלט טרי-טרי ליד. ואפשר גם כף חומו