top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער - Coacherit

כשלון או הצלחה? איך להפוך חוויה רגשית משתקת להזדמנות לצמיחה?


"כישלון הוא רק הזדמנות להתחיל מחדש בדרך נבונה יותר" הלן קלר

היסטוריית ההצלחות של המין האנושי מלמדת שכל ההצלחות יוצאות הדופן של בני האדם, בכל תחום שהוא, הושגו על ידי אנשים שעברו נפילות, מצוקות, מפלות וכשלונות, אך היו בעלי רצון עז להצליח.

בין כל המצליחנים, בין כל בעלי ההישגים, לא התגלה אף אחד שהצלחתו הושגה ללא היתקלות במכשולים שנראה כאילו אין לשאתם ואין דרך להתגבר עליהם.

רבים מוכנים לוותר לנוכח קושי כזה או אחר, אך המעטים הממשיכים למרות כל המכשולים והכישלונות עד שהם מגיעים למטרתם – הם אלה שבסופו של יצליחו ויגיעו להישגים.

כישלון אינו מילה גסה. אין אדם שלא חווה כישלונות, אין אדם שלא התנסה בחוסר הצלחה, שלא עשה טעויות, שלא הגיע לתוצאות לא רצויות.

גם אדם שמשתדל, משקיע, עושה כמיטב יכולתו – מגיע לעיתים לרגע בו הוא מבין כי מעד, טעה או נכשל, לא צלחה לו דרכו. לעיתים הדבר תלוי בו, לעיתים בגורמים חיצוניים, אך בכל מקרה תחושת הכישלון קשה היא. הפגיעה בתחושת המסוגלות, בערך העצמי, המבוי הסתום, המנהרה החשוכה... כל אלה אינם פשוטים להתמודדות.

אנשים שנכשלו חשים לעיתים בושה, מתקשים לדבר על חוויית הכישלון. כל אלה יכולים להביא למצב של חוסר עשייה, שיתוק מוחלט מחשש לכישלונות נוספים. וזו בעיה. כי פחד מכישלון הוא אחד הגורמים המעכבים ביותר בכל התחומים, הוא חוסם את היצירתיות ואת חופש הפעולה, מונע עשייה, ובאופן כללי מקבע מצב לא רצוי – מצב של כישלון.

כל זמן שאדם מצליח - הוא מעז לנסות, לחדש ובאופן כללי להתקדם. כישלון עלול לשלול ממנו את התעוזה הזו וכך יישאר תקוע לאורך זמן דווקא במקום בו נכשל.

למרבה המזל תוצאה זו אינה מחוייבת המציאות. אפשר גם אחרת.

ברגע שמתייחסים אל הכישלון כחלק מהחיים, מרגע שמבינים שלא תמיד הולך, אבל צריך לדעת ליפול, ובעיקר איך לקום, אפשר להפיק מהכישלון כל כך הרבה למידה, לשאוב ממנו כל כך הרבה תועלת, להפוך אותו לחוויה מעצבת – הרבה יותר מחוויית ההצלחה. כשם שהדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות, כך הדרך להצלחה רצופה בכישלונות. ובסופו של יום, ההבדל בין הצלחה לכישלון הוא הרצון והיכולת להתגבר על קשיים ואכזבות ולדבוק במטרה.

כישלון בדרך להצלחה

אז איך אני אוספת את עצמי, מתגברת על הכישלון וממשיכה הלאה?

1. לא לפחד ולא להבהל, לשמור על פרופורציה - אף אחד לא אוהב להכשל, אבל ברגע שנבין שהכישלון הוא חלק מהחיים – לא ניתן לו לשתק אותנו. לעיתים מה שנראה ברגע מסוים “סוף העולם” הוא רק מכשול קטן בדרך, אשר מכשיר את הקרקע להצלחה. תרגילי סמנטיקה יכולים בהחלט לסייע – אם נתייחס לכישלון כטעות או תוצאה בלתי רצויה יהיה לנו קל יותר להכיל את הסיטואציה.

2. תנו לעצמכם זמן – שעה, יום, ואפילו שבוע, כדי לעכל את הכישלון, לעבד את חוסר ההצלחה, לאסוף את עצמכם מחדש למוד של למידה, עשייה ופעולה.

3. גייסו תמיכה – אחת הדרכים הטובות להתגבר על כישלון היא לשתף אדם אחר – חבר קרוב, בן משפחה שאנו בטוחים בתמיכתו ועידודו או איש מקצוע. תחושת הבושה והחרדה תתפוגג בהדרגה כאשר נמצא הערכה ואהבה למרות הכישלון, כאשר יראו לנו את האור בקצה המנהרה.

4. הוקירו וסלחו לעצמכם – הוקרות הן חלק משמעותי וקריטי בתהליך ההתמודדות עם כישלון. הוקירו את עצמכם על העשייה, על התעוזה לנסות, על ההשתדלות והמאמץ; הוקירו את עצמכם על ההתמודדות עם הכישלון, על הרצון ללמוד ממנו, על היכולת שלכם לאסוף את עצמכם ולהמשיך הלאה. הוקירו את עצמכם על השיתוף עם אחרים ועל הכוחות שאתם מוצאים בתוככם.

ואחרי שתוקירו את עצמכם על כל אלה – סילחו לעצמכם על הטעות, על הכישלון, סליחה אמיתית מכל הלב. אל תמשיכו לייסר את עצמכם. התמקדו במה שאתם טובים בו ואוהבים והמשיכו משם.

5. חיקרו ולימדו - נתחו בצורה עניינית (מבלי להאשים את עצמכם) מה קרה, מה עבד ומה לא עבד, מה ניתן לשפר, איך אתם עצמכם יכולים לעשות אחרת בפעם הבאה כדי להשיג תוצאות טובות יותר. במקום לחוות את הכישלון כטראומה מחלישה והרסנית, התייחסו אליו כהזדמנות ללמידה, לצמיחה, למחשבה מחודשת, למציאת דרך אחרת.

6. אל תיתנו לכישלון לאמר את המילה האחרונה - זיכרו כי כל תהליך מהותי כולל בתוכו גם שלבים מאתגרים של נסיגה או האטה. חשוב לדעת ולזכור כי גם לרגרסיה עצמה יש תפקיד חשוב בתהליך, וחשוב כי נחווה אותה, ניתן לה מקום, ונסתייע בה להמשך הדרך. בסופו של דבר כישלון יכול ללמד אתכם דברים ששום הצלחה לא תלמד אתכם. לכן הפיקו לקחים ומסקנות וצאו לדרך מחודשת מחוזקים ונבונים יותר.

כישלון בדרך להצלחה

691 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

כשהלב לא שר

לאחרונה נתקלתי בכמה חברים שליבם כבר לא שר. עדיין לא בוכה, אבל כבר מזמן לא שר. ואני – שחוויתי על בשרי (וזה לא היה לפני זמן רב מדי) סיטואציה מורכבת ומתמשכת שבה הלב שלי כבר לא שר – לא יכולתי להישאר אדיש

bottom of page