top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • תמונת הסופר/תשרון סער - רוקחת החלומות

קולינריה הונגרית - או - מה אוכלים בבודפשט?

בודפשט הוא אחד היעדים הבודדים שעדיין ניתן להגיע אליהם בטיסות סדירות גם בימים טרופים אלה. אנחנו 'קפצנו' לבודפשט לחמישה ימים כדי לחגוג את הפסח עם אחד מבני המשפחה ששוהה שם בענייני עבודה.

יצאנו משלחת מאורגנת של שמונה אנשים ויחד איתו, שחיכה לנו בבודפשט, היינו נבחרת מפוארת של תשעה.

למגורים שכרנו דירה גדולה עם חמישה חדרי שינה זוגיים ממש במרכז הרובע היהודי (אזור הגטו), שולחן אבירים במטבח ועוד שולחן גדול במרפסת, מה שבהחלט נתן לנו גמישות בארוחות. אבל כמובן שלא ויתרנו על מסעדות טובות והיו לא מעט כאלו.


ארוחות בוקר בבודפשט

ארוחות בוקר אכלנו בד"כ בדירה. ממש בפינת הרחוב נמצאת Aran Bakery, אחת המאפיות המומלצות בבודפשט, וברדיוס של כמה עשרות מטרים מספר לא מבוטל של מרכולים מקומיים, כולל סופר כשר שנחזור אליו בהמשך.

לחם מקומי טרי, גבינות, נקניקים משובחים (הונגריה הרי ידועה בנקניקים שלה), ירקות טריים, חביתות מכל מין וסוג (כולל מצה-בריי באחד הימים) ועוד כהנה וכהנה ממיטב מטעמי המקום, וכך נראו במרבית הימים ארוחות הבוקר שלנו:



בית הקפה STIKA

באחד הבקרים אכלנו בבית קפה קטן ומקסים בשם STIKA (מרחק כמה דקות הליכה מהדירה). במקום מוגש מבחר עצום של ארוחות בוקר, מכל מין וסוג שהוא, ברמה גבוהה במיוחד.

המלצתי החמה מאוד - לא לדלג על המקום הזה בביקור שלכם בבודפשט.

הנה כמה דוגמאות למנות הנפלאות שאכלנו ב-STIKA, אחת טובה מקודמתה.



בוקר ב'קפה ז'רבו'

אחד המוסדות הקולינריים הוותיקים ביותר בבודפשט הוא קפה ז'רבו, המייצג את פאר הקונדיטוריה האוסטרו-הונגרית, והיא בהחלט מפוארת! העסק נוסד בשנת 1858 ע"י הקונדיטור ההונגרי הנריק קוגלר, ועבר למיקומו הנוכחי כבר בשנת 1870. לאחר מותו הוריש קוגלר את העסק לקונדיטור השוויצרי הצעיר שהיה יד ימינו, אמיל ז'רבו, והוא שנתן לעסק את שמו.

שני מוצרי הדגל של הקונדיטוריה, שהפכו את המותג ז'רבו (Gerbeaud) למפורסם באירופה כולה, היו דובדבני קוניאק ולשונות חתול. רק בשלב מאוחר יותר נוספה לתפריט עוגת הז'רבו המפורסמת (שכלל לא הייתה קיימת בימיו של ז'רבו עצמו...)

בשנת 1948 המקום הולאם ופעל עשרות בשנים תחת השם 'קונדיטוריית ורשמרטי'. רק בשנת 1984 שונה השם חזרה לקפה ז'רבו. בשנת 1995 נרכש המקום על ידי איש העסקים הגרמני ארווין מילר, אשר ביצע מודרניזציה של המקום וכן שיפוץ ושחזור של המבנה כולו.

בית ז'רבו מאכלס היום את קונדיטוריית ז'רבו ובית הקפה, מסעדה, מבשלת בירה, חדר אירועים בחצר הפנימית ושטחי משרדים אקסקלוסיביים בשלוש הקומות העליונות.



המקום שווה ביקור בראש וראשונה בשל הרמה הגבוהה של הקונדיטוריה אבל לא פחות מכך בשל העיצוב המרשים, ששומר על מוטיבים ואווירה של טרקליני אצולה אירופאיים קלאסיים. בשעות אחה"צ מתקיימת גם 'מסיבת תה' עם תפריט מיוחד (אני לצערי לא ידעתי מראש, אצטרך לחזור שוב...). המנות לא מאוד גדולות, המחירים לא נמוכים, אבל טעים מאוד, סופר מקצועי ומעל לכל - מדובר בחוויה אחרת, אני לא הייתי מוותרת.


ארוחת בוקר בקפה ז'רבו


קפה ועוגה בבודפשט

קודם כל ולפני הכל, בזכות מבחר מרשים מאוד (מבחינת היצע ורמה) - קפה ז'רבו כמובן.


קונדיטוריה ז'רבו - כל עוגה ועוגייה מקבלת כבוד של מלכה


עוד פריט שאין לוותר עליו בביקור בבודפשט הוא הקיורטוש, כמובן (שנקרא כאןCHIMNEY CAKE, עוגת ארובה) ומצוי בכל פינה. אכלנו פעם אחת, לפני כניסת החג, בדוכן קטן בפינת רחוב Andrássy út 1, עפ"י המלצת הנציג המקומי שלנו. 9 אנשים, אחרי ארוחת בוקר עשירה, השתלטו ללא מאמץ על שלושה קיורטושים... ובמילים אחרות - לא התאכזבנו.



הפסקת קפה נוספת שראוייה לציון כללה שטרודל גבינה (תמיד שווה להזמין שטרודל באזור האוסטרו-הונגרי) וגלידת רטרו מטורפת בעיר העתיקה של בודה.



שוק האוכל המקורה בבודפשט

כמו בכל עיר אירופאית גדולה שמכבדת את עצמה גם בבודפשט יש שוק אוכל נהדר, שוק מקורה בן 3 קומות. בקומה התחתונה מצוי שוק הדגים העירוני וגם דוכנים רבים של חמוצים וכבושים (בהונגריה, ובכלל במרכז ומזרח אירופה, כובשים כמעט כל דבר). בקומת הכניסה - תוצרת טרייה, נקניקים, גבינות, פפריקה ועוד. ובקומה העליונה - מסעדות.



ליל הסדר בבודפשט

איך מתארגנים לארוחת ליל הסדר מחוץ לבית?

הרעיון של ארוחה בבית מלון, מסעדה יהודית כשרה או אפילו בית חב"ד ירד מהפרק בשלב ראשוני, אנחנו העדפנו את האינטימיות שלנו. אז חפשנו איזשהו קייטרינג יהודי או take away ברוח חג, וחפשנו, וחפשנו וחפשנו, ולא מצאנו...

למרבה המזל בתכנית אותו הבוקר הייתה לנו סדנת בישול. הסדנה התחילה בסיור בשוק האוכל והמשיכה בבישול משותף hands on של שתי מנות - פפריקש עוף עם דמפלינג (בצקניות, שפצלע) ולצ'ו (מעין שקשוקה הונגרית).

מילה על הסדנה: נכון, תיירותי, אבל היה ממש-ממש כייף, שלא לדבר על כך שפתר לנו את בעיית התפריט לליל הסדר. אם אתם אוהבים לבשל, ובעיקר אם אתם קבוצה שממלאת את הסדנה בלי נספחים (מינימום 6 איש, אנחנו היינו 9) -  לכו על זה, ותמסרו ד"ש לג'ורג'. יהיה כייף. ורק כדי להשלים את התמונה: הסדנה כוללת גם טעימות חמוצים בשוק, כיבוד קל (נקניקים וגבינות), יינות, וכמובן - פלינקה, הליקר המקומי. פינוק אמיתי ששכרו בצידו!



ובחזרה לארוחת הסדר - את כל המנות שהכנו בסדנה לקחנו איתנו חזרה לדירה וזה היה למעשה הבסיס לארוחה. הוספנו גולש שקנינו ליד הבית במסעדה מומלצת שנקראת גטו גולש getto gulyas. לא הספקנו לאכול שם, אבל הגולש היה מצויין. במטבח בדירה שלנו בישלנו אורז והכנו סלט. גפילטע פיש ומצות קנינו יום קודם לכן בסופר הכשר.

ואיך אפשר בלי יין בליל הסדר? את הארוחה ליווינו בשלושה בקבוקים של יין הונגרי - לבן, רוזה ואדום. לנושא היין עוד נשוב בהמשך.

חוץ מזה קניתי מפה יפהפייה עם רקמה הונגרית מסורתית (הזדמנות להתחדש...) ואפילו מפיות ונרות, ערכתי שולחן חגיגי, ממש כמו בבית. אז נכון, צלחת סדר לא בדיוק הייתה לנו, אבל הסלט כלל את כל המרכיבים הנחוצים לברכות וזה סיפק אותנו לחלוטין.

ולקינוח, רגע לפני האפיקומן - שוקולד מוצרט ומגש מהמם של פירות העונה - תותים, פטל ואוכמניות.



ארוחות ערב בבודפשט


מסעדת TWENTYSIX BUDAPEST

בערב הראשון אכלנו במסעדה בשם 26. המסעדה מצוייה בחצר פנימית של בניין מגורים הסובב אותה מכל עבר ומשמש כמלון. אווירה נהדרת של ג'ונגל אורבני, התפריט מעניין (כולל קריצות ים-תיכוניות לא מעטות) וכל המנות שהוזמנו, ללא יוצא מן הכלל, היו טעימות מאוד וגם נראו נפלא.



ROOF TOP BAR 360

עוד מקום נהדר שאכלנו בו הוא ROOF TOP BAR 360, שממוקם על גג של בניין משרדים בעיר. פתרון 'סגירת החורף' של המקום נמצא ב-8 איגלו שקופים שמספקים הגנה מקור וגשם לצד תצפית יפהפייה על העיר כולה. התפריט לא שגרתי, כולל מנות כמו פונדו גבינות, סטייק rib eye ענק על העצם, מקרוני עם צ'יז ועוד (רוב המנות גדולות ומיועדות לשניים), אבל העיקר כאן הוא הקוקטיילים והחוויה כולה.



FOR SALE PUB

ואם חוויות - הביקור ב - FOR SALE PUB הזו הותיר עלינו את הרושם העז ביותר (הקישור לחשבון האינסטגרם של המסעדה, פשוט תכנסו ותראו את התמונות). מדובר במסעדה קטנטנה, לא הרבה יותר מכוך, שמגישה אוכל הונגרי מסורתי מצויין, מנות ענקיות ומחירים טובים.

אבל זה לא העיקר כאן. בזמן המתנה לשולחן (ותמיד ממתינים כאן, אין אפשרות להזמין שולחן מראש) מתכבדים בבוטנים שאת קליפותיהם זורקים על רצפת המסעדה, כי ככה זה כאן. הקירות והתקרה מצופים כולם באלפי (אם לא עשרות אלפי) הודעות שכתבו סועדים במקום. מה בדיוק כתוב שם? הנה כמה דוגמאות שתפסו לנו את העין. ועוד משהו שאני ממש אוהבת - מוסיקה חיה. אז נכון, היינו 9 אנשים ונאלצנו להמתין לשולחן כמעט שעתיים (כי בכל המסעדה היה רק שולחן אחד יכול היה להתאים לנו), אבל היה שווה! צריך להיות שם כדי להבין, רק אל תתמלאו מהבוטנים בזמן ההמתנה...



יינות בהונגריה

הונגריה חזקה ביינות, זה לא חדש. אחד היינות המתוקים הטובים בעולם הוא יין טוקאי ההונגרי המהולל (משמש בעיקר ליינות קינוח), המיוצר מענבים הגדלים בכרמים המקיפים את הכפר טוקאי על נהר הטיסה, לא הרחק מהגבול הרוסי בצפון-מזרח הונגריה. על יינות טוקאי אפשר ומומלץ לקרוא בבלוג 'בעקבות הטעם הטוב' של חברי היקר יוסי גנוסר, שהקדיש לנושא שני פוסטים - חלק א' וחלק ב'.

אבל אנחנו לא הרחקנו עד שם. היינו ונשארנו באזור בודפשט, שם מצאנו דרכנו ליקב Etyeki Kúria שזכה בשנת 2022 בתואר המחייב של היקב היפה ביותר בהונגריה בקטגוריית כרם/יקב.

המקום אכן יפהפה, ושווה בהחלט לעשות סיבוב גם ברחבי היקב מחוץ לחדר הטעימות.

אנחנו בחרנו במסלול טעימה של 6 יינות (ללא מבעבעים) - שני לבנים, רוזה אחד, ושלושה אדומים, שאחד מהם היה, עפ"י בקשתנו, יין כתום. הזנים שנעשה בהם שימוש ביקב הזה הם זנים צרפתים בעיקרם (שרדונה, סוביניון בלנק, פינו נואר, מרלו ועוד) שהטרואר המקומי בהחלט עושה עמם חסד. כל היינות היו נהדרים - גם הזניים וגם הבלנדים (לי באופן אישי יש חולשה לבלנדים). מכיוון שהגענו אחרי ארוחת בוקר גדולה ויתרנו על הארוחה המוצעת במקום והסתפקנו ביין בלבד, אבל התפריט נראה בהחלט מעניין.

כמובן שלא עזבנו בלי להצטייד בכמה יינות נהדרים במחירים ממש מצויינים (מבחינת המכס - ניתן להכניס ארצה עד 2 ליטר יין לאדם).



לסיום - תודה גדולה לנציגנו בבודפשט שליקט עבורנו את אוסף המקומות המצויינים שנזכרו כאן, ותודה מיוחדת לבני המשפחה שגילו סבלנות, סובלנות ובעיקר איפוק, לא התחילו לאכול לפני שסיימתי לצלם ואף תרמו פה ושם צילומים משל עצמם. אוהבת אתכם יקירים שלי


ועכשיו - אני מתפנה לתכנן את הארוחה המשחזרת שלנו, כאן בבית, עם גולש, פפריקש עוף, דמפלינג, לצ'ו, עוגת ז'רבו ועוד מטעמים נהדרים של המטבח ההונגרי.

כל המתכונים בקרוב בבלוג, מוזמנים להירשם ולעקוב. ובינתיים - מוזמנים ליהנות מהצ'רדש הזה.




405 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page