top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • תמונת הסופר/תשרון סער - רוקחת החלומות

סלט תפוחי אדמה עם שמן זית ועשבי תיבול

אוהבים תפוחי אדמה?

אתם לא לבד.

מאז תורבתו תפוחי האדמה ע"י בני שבט האינקה בפרו (אי שם בשנים 8000 - 5,000 לפני הספירה) הם נדדו (באדיבות הספרדים שכבשו את פרו במאה ה-16) לאירופה, ומשם התפשטו לעולם כולו.

כיום תפוחי אדמה הם הגידול הרביעי בעולם מבחינת נפח ייצור וצריכה, אחרי האורז, החיטה והתירס. הצריכה הממוצעת לנפש באירופה היא 80 ק"ג לשנה ובפולין, בריטניה הולנד ובלגיה מגיעה גם ל-100 ק"ג לנפש לשנה. צריכת תפו"א בארץ צנועה הרבה יותר - רק 35 ק"ג לנפש לשנה.

צילום:  JESHOOTS.COM
צילום: JESHOOTS.COM

בתפוח אדמה אחד קטן-בינוני (במשקל של כ-130 גר') יש 100 קלוריות. החלבון מועט אבל איכותי והערך המוסף העיקרי הוא ערכים גבוהים מאוד של אשלגן וויטמין C. כמו כן, חלקו של העמילן שבתפוח האדמה (המהווה את המרכיב הפחמימתי העיקרי) עמיד לעיכול ובעל תכונות דומות לסיבים תזונתיים מסיסים. ובקיצור - אל תמהרו לוותר על תפוח האדמה בתפריט היומי שלכם.

צילום: Monika Grabkowska
צילום: Monika Grabkowska

אחד השימושים הנפוצים והמוצלחים ביותר לתפוח אדמה הוא בסלט. וכמובן, התפוצה הנרחבת של תפוח האדמה הולידה אינספור גרסאות לסלט תפוחי אדמה. אני לא אתיימר לטעון שטעמתי את כל הגרסות ואפילו לו אחוז בודד מהן, אבל אותם סלטים שאני מכירה ומכינה - הם נפלאים.

החל מהגרסה הקלאסית של תפו"א עם ביצה קשה, מלפפון חמוץ ומיונז, דרך סלט תפו"א עם ארטישוק כבוש, שהעליתי כאן בבלוג בעבר, ועד המתכון הזה, של סלט תפוחי אדמה עם שמן זית והמון עשבי תיבול. ויש לי עוד ברפרטואר, המשך יגיע...

אבל אם לחזור לענייננו - עשבי התיבול בסלט הזה נותנים לו רעננות מיוחדת ובשילוב שמן זית מדובר בסלט עם ערך בריאותי ותזונתי לא מבוטל. ואני כבר לא מדברת על זה שהוא כ...ל-כ...ך טעים ויפהפה. אז לא תנסו?

סלט תפוחי אדמה עם שמן זית ועשבי תיבול | רוקחת החלומות
סלט תפוחי אדמה עם שמן זית ועשבי תיבול | רוקחת החלומות

סלט תפוחי אדמה עם שמן זית ועשבי תיבול


מה נצטרך?

6 תפוחי אדמה בינוניים

6-8 ביצים L או M

2 כוסות אפונה ירוקה מופשרת מבעוד מועד (לא לחמם, רק להפשיר במים קרים)

3-4 גבעולי סלרי (עם העלים או בלעדיהם)

1/2 צרור פטרוזיליה

1/2 צרור שמיר

1/2 צרור בצל ירוק

2 לימונים עסיסיים

1/4-1/2 כוס שמן זית איכותי (אני משתמשת בקורונייקי של עץ השדה, מותג שמן הזית החביב עלי).

מלח, פלפל שחור


ומה עושים?


1. בסיר גדול שמים את תפוחי האדמה ומעליהם את הביצים. מכסים במים, מוסיפים קמצוץ מלח, מביאים לרתיחה, מנמיכים עט את הלהבה ומבשלים כחצי שעה עד שתפוחי האדמה רכים.

מצננים מעט, קולפים את תפוחי האדמה והביצים ומקררים היטב (אפשר במקרר, לא חובה).


2. בינתיים שמים בקערה כמות של 2 כוסות אפונה קפואה, ממלאים מים מהברז ונותנים לאפונה להפשיר לאט לאט. במידת הצורך מחליפים את המים פעם-פעמיים. עדיף לא לחמם כדי לשמור על הצבע הירוק הרענן של האפונה. מסננים.


3. חותכים את תפוחי האדמה והביצים לקוביות בגדול זהה (אני אוהבת קוביות לא מאוד קטנות, משהו כמו 3-4 ס"מ) ומעבירים לקערה גדולה. מוסיפים את האפונה המופשרת.


4. פורסים את הסלרי דק מאוד ומוסיפים לקערה. את הבצל הירוק פורסים לטבעות ברוחב כ-1 ס"מ ומוסיפים לקערה. קוצצים דק (אך לא דקיק) את שאר הירק ומוסיפים גם אותו לקערה.


5. יוצקים את שמן הזית, ומיץ הלימון. מתבלים בכפית גדושה מלח וכפית שטוחה פלפל שחור גרוס. מערבבים קלות (זהירות שתפוחי האדמה לא ימעכו). טועמים ומתקנים תיבול. מעבירים לקערת הגשה.

אני מעדיפה את הסלט בטמפ' החדר, אך אפשר בהחלט להכין מראש ולשמור במקרר עד ההגשה. הסלט יישמר היטב יומיים-שלושה (אם בני הבית יתאפקו כל כך הרבה זמן...)


ערכים תזונתיים (ל-100 גר' סלט מוכן עם 1/4 כוס שמן זית)

129.2 קלוריות, 6.3 גר' שומן, 5.6 גר' חלבון, 12.9 גר' פחמימות, 106.1 מ"ג כולסטרול, 0.9 סיבים תזונתיים.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page