top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער

דרך היין בשרון הדרומי - חמש דקות מהבית


רבות הן דרכי היין בעולם.

אין לך כמעט מדינה (או אזור) בהם מגדלים ענבים ומייצרים יין שאינם מתהדרים בדרכי יין מקומיות. החל מצרפת, איטליה, ספרד ופורטוגל ועד למחוזות רחוקים כמו ארה"ב, קנדה ודרום אפריקה, וזו רשימה חלקית בלבד.

דרך היין בשרון הדרומי | רוקחת החלומות

מהי בעצם דרך יין?

דרך יין היא מסלול טיול הסובב סביב יין, ומספר את סיפורם של הכרמים והיקבים המקומיים לצד אתרי תיירות חקלאית נוספים באזור המתקשרים לתהליך ייצור היין ולרוח הנושא, ומשלימים את הסיפור - שרידים ארכיאולוגיים ובתי בד מודרניים, מחלבות ומכוורות, סיור בכרמים ובשדות תבלין, שווקים וחנויות יצרן, מוזיאונים מקומיים וגלריות קטנות, ועוד כיו"ב.

אך בזה לא מסתיים הסיפור: בנוסף לביקור באתרים, הטבע והנוף, מבטיח הטיול בדרך היין - וזהו לטעמי סוד קסמו האמיתי - מפגש אינטימי עם מגדלים ויצרנים מקומיים וטעימות ממיטב התוצרת האזורית - יינות, שמנים, גבינות וכל טוב נוסף שמציעה הסביבה הקרובה.

הדגש העיקרי בטיול בדרך היין הוא על המאפיינים המקומיים, היכרות והבנה של מגוון מרכיבי ה - Terroir האזורי.

מה זה Terroir?

במילה Terroir מתכוונים לכלל הגורמים הסביבתיים המשפיעים על אופיו של היבול - אקלים (טמפרטורות, רוחות), סוג קרקע (פוריות, ניקוז, יכולת שמירה על חום), הנוף המקומי (הרים, עמקים, מים), חי וצומח אחר באזור (כולל אוכלוסיית חיידקים ומיקרו-אורגנזימים) וגם אלמנטים הנשלטים או מושפעים על ידי בני האדם, היצרן עצמו - הבחירה בזן הענבים, שיטות הגידול (למשל: שלחין או בעל, שיטת ההדלייה), שיקולים בקביעת מועד הבציר, ואפילו הטעם האישי. כל אלה (המכונים בשם הכולל terroir) ישפיעו על טעמו הסופי של היין, וביקור בדרך היין מאפשר להכיר אותם, להבין אותם וללמוד דבר או שניים על מורכבות הייצור ובניית טעמו הייחודי של היין האהוב עליכם.

ומה אצלנו? האם יש דרכי יין בישראל?

הרעיון, על פניו, מתאים מאוד לישראל שמתגלה בשנים האחרונות כמעצמת יין אמיתית.

מאות יקבי בוטיק פזורים ברחבי הארץ, חלקם הגדול באזורי תיירות אטרקטיביים בפני עצמם, המשך ישיר למסורת בת אלפי שנים של גידול ענבי יין וייצור יין בארץ ישראל. מסורת זו, שנפסקה כליל בתקופת השלטון העותומני (מטעמי דת) חודשה החל משנות ה-80 של המאה ה-19, עם הקמת המושבות החדשות בארץ ישראל ופעילותו של הברון בנימין אדמונד רוטשילד לחיזוק המתיישבים באותן מושבות וחידוש ענף היין בארץ ישראל, וקבלה בשנים האחרונות תאוצה אדירה.

מסורת של יין בארץ ישראל

אם יש לנו יין - למה לא דרך יין?

אכן, משרד התיירות, משרד החקלאות והמועצה לגפן היין ויצרנים מקומיים חברו יחד עם דן בירן - מורה דרך ועיתונאי, מומחה לתחום תיירות היין - לתכנן את דרך היין של ישראל. לאחר מיפוי של היקבים תוכננו בכל אחד מאזורי התיירות הרלבנטיים מסלולים המשלבים ביקור ביקב או שניים, סיור בכרמים, מפגש עם גתות עתיקות, ביקור באתרי תיירות חקלאית נוספים ושילוב של סיורים באתרי טבע.

דרכי יין בישראל

עד כאן - הכל טוב ויפה. אבל מה רבה היתה הפתעתי לגלות שאחת מדרכי היין הללו נמצאת ממש כאן, מתחת לבית, בשרון הדרומי שלנו...

דרך היין של השרון הדרומי

יער חורשים, מצפה חזי וחורבת זכור

מסלול דרך היין של השרון הדרומי מתחיל ביער חורשים, סמוך למצפה חזי (חורבת זכור).

במקום שכן בעת העתיקה ישוב גדול למדי (יעידו על כך 14 בורות המים שנמצאו במקום) של בני שבט המנשה וכיום מצויים שרידים של גת יין ובית בד לכבישת שמן מהתקופה הבינזטית, ואפילו כרם צעיר.

באר מים ביער חורשים

באר מים עתיקה ביער חורשים. הבאר חפורה בסלע, החלק העליון משוחזר

בית בד עתיק ביער חורשים

החלק התחתון (ים) של בית בד עתיק ביער חורשים

היער עצמו מטופח מאוד, כולל מתקני משחקים לילדים, שולחנות פיקניק (חלקם מונגשים), מסלול קצרצר העובר בין היתר בשביל הרקפות (בחורף מובטחת פריחה מרשימה במיוחד) והחרוב הבודד, תצפיות מרהיבות הן למערב (מישור החוף) והן למזרח (הרי השומרון) ובעיקר - אוויר הרים נפלא (ואנחנו רק 150 מ' מעל פני הים...)

תצפית מיער חורשים מזרחה לעבר הרי השומרון

תצפית מיער חורשים מזרחה לעבר הרי השומרון

שמנא, בית בד בוטיק בישוב חגור הסמוך, הוא התחנה הבאה בדרך היין שלנו. כאן משלבים מסורת של חקלאות עברית שורשית (דור שלישי למשפחת אברמוב) עם טכנולוגיות טוסקניות המיועדות לבתי בד בוטיק, לתהליך ייצור ייחודי בסחיטה אחת בלבד, ללא תוספת מים (מלבד שטיפת הזיתים). מערך הייצור המשוכלל מבטיח ייצור שמן זית כתית מעולה אקסטרא וירג'ין באיכות ובטעמים משובחים ביותר, והם משובחים - טעמתי!

טעימות שמן זית בבית בד בוטיק שמנא

טעימות שמן זית בבית בד בוטיק שמנא

המשפחה מגדלת 200 דונם של עצי זית, המיועדים כולם לשמן. תהליך הייצור כולו - החל מהנטיעה, גידול הכרם, המסיק ועצירת השמן - נעשה בבית הבד המקומי, כאן במושב.

לצד בית הבד - מרכז מבקרים וחנות. בעונת המסיק מתקיימים סיורים בכרם והדגמה של תהליך הייצור, ובשאר עונות השנה - סדנאות בישול על טהרת שמן הזית ופעילויות נוספות. המכירה במקום בלבד. פרטים נוספים אודות הפעילויות ויצירת קשר באתר של שמנא - shamna.co.il.

מכאן אנחנו ממשיכים לנווה ירק. בכניסה למושב, ממש מאחורי תחנת הדלק - כרם ענבים. בניגוד לכל היגיון (לפחות של הדיוטות כמוני) ולכל המקובל בחקלאות השרון ומישור החוף בכלל, תנאי המקום, בדיוק כאן בנווה ירק, ה-Terroir המפורסם, מתאימים דווקא לגידול גפנים (ונשירים אחרים). מפתיע, אין מה לאמר, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן.

מומו שמילוביץ, הבעלים-המייסד, החקלאי, היינן והרוח החיה של יקב נווה ירק, מציע לנו טעימות של 5 יינות שונים - רוזה, 2 יינות לבנים ו-2 יינות אדומים, שיוצרו שניהם מזן הקריניאן, ניטעו באותה שנה וכל ההבדל ביניהם הוא מרחק של 500 מ', אבל התוצאה הסופית - שונה בתכלית השינוי. מדהים! שבו את ליבי ואת חיכי היינות הלבנים ויותר מהם הרוזה - שאף נרכש אחר כבוד וממתין לארוחת החג (בכל זאת שבועות בפתח).

היקב מוכר את מרבית התוצרת למסעדות (מהמובילות בארץ, יש לציין), וכן מתקיימת מכירה במקום (בתיאום מראש). בתקופת הבציר נערכות כאן פעילויות מיוחדות, וכן מתקיים מדי שנה פסטיבל קריניאן. כל הפרטים על הפעילויות ויצירת קשר באתר יקב נווה ירק >>> www.neveyarakwinery.com.

הירקון העליון - בית לאה

התחנה הבאה בדרך היין שלנו היא בית לאה. זהו בית פרדס היסטורי מהמאה ה-19, הניצב על הגדה הצפונית של הירקון סמוך לסכר נווה ירק לא הרחק מהמושב נווה ירק. פינת חמד של ממש.

הירקון העליון

כאן אנחנו פוגשים את אביאל אברמוביץ. אביאל שימש בעבר כסגן ראש העיר הוד השרון ויו"ר תאגיד המים המקומי, והיום מדריך טיולים ומנחה קבוצות. מתוך אהבה גדולה לטבע וראיית החינוך לערכיו כייעוד, בחר אביאל להתמחות במסלולי טיול בירקון העליון, המציע מגוון אפשרויות חוויותיות וחינוכיות לכל גיל.

אביאל משתף אותנו בסיפורי הירקון הפתלתל (שמו בערבית - אל עוג'ה - הפתלתל), שהוא הנחל הגדול ביותר במערכת נחלי החוף של ארץ ישראל. תולדות ייבושו של הנחל בשנות החמישים, שיקומו לאחר אסון המכביה, כולל פרוייקט "אחו לח" שהוא פרוייקט יוצא דופן וייחודי למדינת ישראל, וכן המאבקים לשימורו של הירקון הנמשכים עד עצם היום הזה.

ליצירת קשר עם אביאל >>> www.yarkon-aviel.com

בנקודה זו מסתיימת דרך היין של השרון הדרומי. אני אוספת את היינות והשמנים, מודה לדן שהדריך את היום הזה, לגלית קידר ורוני אביב שארגנו את הסיור, ובדרך הביתה (5 דקות בדיוק) כבר מתחילה לתכנן את דרך היין הבאה שלי, באחד המסלולים הנוספים של דן בירן ברחבי הארץ.

449 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page