top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער

בורשט (מרק סלק) - המתכון של סבתא


הבורשט של סבתא הוא שם דבר אצלנו במשפחה.

כולם מהללים את המרקם הקטיפתי הייחודי ואת הטעם הנפלא. כולם זוכרים שלסבתא היה פטנט סודי להכנת הבורשט - תוספת של חלמונים שתרמו להסמכה, למרקם ולטעם, כמובן.

אבל מתכון מדוייק? הוראות הכנה? מבין כל המתכונים שסבתא רשמה לנו בכתב ידה האהוב - נעדר של חלקו של הבורשט, וכל שנותר לנו לעשות הוא לשבת סביב שולחן החג ולהתגעגע...

בורשט | רוקחת החלומות

ובזמן שכולם יושבים ומתגעגעים, אני מחליטה לפצח את התעלומה. בודקת פה ושם, עורכת תחקיר אינטרנטי שלא מוביל לשום מקום, מתייעצת עם זה ועם ההוא - ולא מעלה דבר וחצי דבר.

ואז אני נזכרת בספר הבישול המיתולוגי של סבתא.

סבתא גדלה בבית "עשיר" במונחים של ימי ילדותה, שהיו בו משרתת (מותר עוד להשתמש במילה הזו?) וטבחית, ולמעשה לא למדה לבשל בבית. היא עלתה לארץ בגיל צעיר יחסית (עוד לפני מלה"ע II) כסטודנטית בבית הספר החקלאי בנהלל, ורק אחרי שהתחתנה למדה לבשל בקורס של ויצו, והתגלתה כבשלנית מופלאה. חוץ ממה שלמדה בקורס היה לה גם ספר בישול אחד. יכול להיות שהיו ספרים נוספים, אבל האחד הזה היה ה-ספר מבחינתה. - ספר הבישול הגדול למטעמי ישראל של מולי בר-דוד (שהוא מהדורה מחודשת ומעודכנת ל"ספר בישול פולקולורי" שיצא לראשונה בשנות הששים של המאה הקודמת).

כמו כל הספרים מאותה תקופה הוא כתוב באותיות קטנות וצפופות, אין בו ולו תמונה אחת, האינדקס לא תמיד מוביל למקום הנכון, אבל סבתא הסתדרה איתו נפלא. היא תמיד מצאה שם כל מה שהיה נחוץ לה.

שנים אחרי שנפרדנו מסבתא, הפקיד בידי סבא את הספר הזה, ספר הבישול של סבתא.

אז כשאני מחפשת את המתכון לבורשט ונזכרת בספר הבישול של סבתא - אני שולפת אותו מהספריה (ספריית ספרי הבישול שלי, שעוד יוקדש לה פוסט נפרד), מדפדפת במהירות באינדקס, עוברת לעמ' 499 ו-בינגו!!! (אפילו ההפניה הפעם מדוייקת). הנה הוא מול עיני, המתכון לבורשט האגדי של סבתא עם 3 חלמונים שאי אפשר בלעדיהם.

בורשט | רוקחת החלומות

ואין כמו ארוחת חג כדי לחגוג את התגלית המרעישה.

בורשט | רוקחת החלומות

מה נצטרך? (ל-12 מנות)

8 סלקים בינוניים

1 שורש סלרי

1 בצל

2 עגבניות (אופציונאלי, אני לא הוספתי)

10 כוסות מים

3 כפיות מלח

1 כף חומץ (אני השתמשתי בחומץ אגוזים)

2 כפות סוכר

3 כפות מיץ לימון סחוט טרי

3 חלמונים

להגשה: 1 גביע שמנת חמוצה

ומה עושים?

1. קולפים את הירקות ומגררים גס ( 3 דקות במעבד מזון או ידנית, איך שנוח לכם)

בורשט | רוקחת החלומות

2. מכניסים את הירקות המגוררים לסיר עם המים, המלח והחומץ.

תעשו לעצמכם טובה - תבחרו סיר ממש גדול, כך שהירקות יגיעו לכל היותר לחצי הגובה (לפני הוספת המים). אתם ממש לא רוצים שכל הסגול הזה יגלוש לכם על הכיריים רגע לפני החג).

מביאים לרתיחה ומבשלים 30-40 דקות, עד שכל הירקות רכים מאוד.

בורשט | רוקחת החלומות

3. מוסיפים סוכר ומיץ לימון, ועכשיו יש 2 אפשרויות: לסנן את המרק (ולשמור את הירקות לשימוש אחר) או לטחון הכל היטב היטב (במוט בלנדר). סבתא היתה מסננת את המרק ומגישה את הירקות בנפרד, אבל אני בחרתי באופציה השניה, כדי לתת למרק קצת "גוף".

בורשט | רוקחת החלומות

4. בקערית קטנה טורפים את שלושת החלמונים, ומוסיפים להם בהדרגה (כל פעם 1/2 מצקת ולא יותר) מעט מהמרק החם. טורפים היטב אחרי כל הוספת מרק, סה"כ 3 מצקות.

5. שופכים את תערובת החלמונים לתוך המרק החם ומערבבים היטב (בלנדר מוט יהיה מצויין גם כאן). טועמים ומתקנים תיבול. מצננים היטב ומגישים עם כף שמנת חמוצה.

בורשט | רוקחת החלומות

ומה אומרים המומחים? טעים מאוד, אבל לא כמו של סבתא... 😕

20 קלוריות ל-100 גר'

מנה (250 גר') = 50 קלוריות

תוספת של כף שמנת חמוצה (15%) בהגשה - עוד 30 קלוריות

לערכים תזונתיים מלאים - לחצו על הכותרת

.

7,415 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page