top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער

צ'וקולטה - עוגת השוקולד המפתיעה ביותר


לרגל יום השוקולד העולמי החל היום (7.7.17), אני חוזרת אל המקורות. ואני לא מתכוונת לעוגת השוקולד של אמא או סבתא, אלא למשהו הרבה יותר עמוק... הרחק אל מקורות השוקולד בתרבות המאיה והאצטקים במרכז אמריקה לפני מאות ואלפי שנים.

בני המאיה, והאצטקים אחריהם, היו כפי הנראה הראשונים שהשתמשו בפולי עץ הקקאו למאכל. האצטקים היו מכינים מפולי הקקאו משקה שאותו כינו צ'וקולטל (xocolātl) - משקה האלים. למשקה היו מוסיפים פלפל צ'ילי חריף, וניל ותבלינים נוספים. על סוכר עדיין לא שמעו שם. המשקה היה מר וחריף, והוא נחשב למעורר ובעל תכונות מרפא.

הראשון שהביא את הקקאו לאירופה היה מגלה הארצות הרנאן קורטז. קורטז, שהבחין בכך שילידים מקומיים במרכז אמריקה מתייחסים לפולי הקקאו כבעלי ערך רב, הביא משלוח של פולים כמתנה לקרלוס הראשון, מלך ספרד, אבל המלך לא ממש התרשם.

רק קרוב למאה שנים לאחר מכן, מגלה הארצות הרננדו דה סוטו הכיר לאירופאים את פרי עץ הקקאו באופן מעמיק יותר.

המשלוח הראשון המתועד של פולי קקאו לאירופה היה בשנת 1585. בשלב זה עדיין שימשו פולי הקקאו למשקה בלבד. האירופאים, שלא ממש התחברו לטעמים, החליפו את הצ'ילי בסוכר, והפכו את המשקה למוצר מותרות בחברה האירופאית הגבוהה של המאה ה-17.

ומתי הפך המשקה למאכל?

גם זה לא קרה ביום אחד.

בשנת 1828 הולנדי בשם קונרד ון האוטן המציא שיטה להוציא את השומן מתוך פולי הקקאו וליצור אבקת קקאו וחמאת קקאו. תהליך זה משמש ליצור טבליות שוקולד עד עצם היום הזה.

בשלב הבא - דניאל פטר, יצרן דברי מתיקה שווייצרי החל לערוך ניסויים בהוספת חלב אל תוך השוקולד. ב־1875 הוא שיווק את שוקולד החלב הראשון, לאחר שנעזר בפיתוח תהליך יצירת אבקת החלב של אנרי נסטלה (כן, NESTLE המוכר והטוב).

רודולף לינדט השווייצרי המציא את תהליך החימום והערבול של התערובת שאפשר יצירת מרקם חלק ואחיד של ממתק השוקולד. ועד היום, אם אתם רוצים שוקולד באמת טוב – חפשו את Lindt. והשאר – היסטוריה...

אז אני חוזרת למקורות, ובהשראת משקה הצ'וקולטל אני מכינה עוגת שוקולד וצ'ילי. היא לא מרה ולא חריפה (ברור שיש בה גם סוכר) אבל ה-קיק הקטן שהצי'לי נותן לעוגה עושה את כל ההבדל. אל תוותרו!

ההשראה למתכון מהתכנית הנפלאה בערוץ האוכל - מסע בין תבלינים (ממליצה!)

מה נצטרך?

200 גר' חמאה

200 גר' שוקולד מריר (60%-70% מוצקי קקאו, לא פחות)

2 כפיות עד 2 כפות פתיתי צ'ילי

4 ביצים L

150 גר' (3/4 כוס) סוכר

40 גר' (4 כפות גדושות) שקד מולבן טחון

20 גר' (1 כף גדושה מאוד) קמח

קמצוץ מלח גס

ומה עושים?

1. מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות) משמנים תבנית אפיה בקוטר 22 ס"מ.

2. בקערה קטנים ממיסים שוקולד עם חמאה (דקה וחצי עד שתי דקות במיקרוגל) ומערבבים היטב (הכי נוח עם מטרפה קטנה) עד שהתערובת אחידה ומבריקה.

3. מוסיפים את הצי'לי ומערבבים היטב.

כמה צ'ילי לשים???

שאלה מצויינת, שאין עליה תשובה מדוייקת. במתכון המקורי - 2 כפיות. אני שמתי 2 כפות וזה היה מדוייק לגמרי. הכל תלוי במידת החריפות של הצ'ילי ובטעם האישי. אני מציעה להתחיל עם 2 כפיות לערבב, לטעום, ובמידת הצורך להוסיף עוד כפית, לערבב ולטעום עד שמגיעים למידת החריפות הרצויה. זה לא צריך להיות ממש חריף או בוער בפה, אלא עוקצני ושובב. את החריפות מרגישים ממש בסוף, אז מומלץ לחכות רגע ולהתעכב על הטעם לפני שמוסיפים עוד צ'ילי.

עוגת צ'וקולטה | רוקחת החלומות

4. בקערה נפרדת (גדולה יותר) שמים את הביצים והסוכר ומערבבים היטב בעזרת מטרפה גדולה יותר עד שהסוכר נמס. איך יודעים? פשוט מקשיבים, וכשלא שומעים את הגרגרים - זהו זה.

עוגת צ'וקולטה | רוקחת החלומות

5. מוסיפים לקערה הגדולה את השוקולד המומס עם הצ'ילי ומערבבים היטב.

עוגת צ'וקולטה | רוקחת החלומות

6. מוסיפים את החומרים היבשים - קמח, שקדים טחונים ומלח. ומערבבים.

עוגת צ'וקולטה | רוקחת החלומות

7. מעבירים את התערובת לתבנית המשומנת.

8. אופים 20 דקות בדיוק בחום של 180 מעלות. מוציאים את העוגה מהתנור גם אם נדמה לכם שהיא עדיין לא ממש מוכנה. היא תתייצב אחרי קירור.

עוגת צ'וקולטה | רוקחת החלומות

9. מקררים את העוגה היטב (אפילו שעה-שעתיים במקרר). מגישים ומתענגים... אין על שוקולד. נקודה.

עוגת צ'וקולטה | רוקחת החלומות

חוגגים את יום השוקולד (היום ובכל יום)!

עוגת צ'וקולטה | רוקחת החלומות

אוהבים שוקולד?

הנה עוד כמה מתכוני שוקולד נהדרים:

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page