top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • תמונת הסופר/תשרון סער - רוקחת החלומות

מפרום של מקצוענים

הייתי רוצה ללמוד להכין, ולהעלות כאן לבלוג, את המפרום של לידיה.

לידיה היא אחותה של איריס, שהיא אשתו של דוד שלי, והדבר הכי קרוב שיש לי לשורשים טריפוליטאים. ומדי פעם בארוחות שישי, כשסבתא כבר לא יכלה לבשל ולארח או אחרי שנפרדה מאתנו, והיינו מתכנסים לארוחת שישי אצלנו או אצל הדוד (בעלה של איריס, אחותה של לידיה), היינו זוכים לארוחה טריפוליטאית אמיתית פרי ידיה, הכשרוניות כל כך, של לידיה.

בשבילי, כילדה, המטבח הטריפוליטאי היה תגלית שכולה קסם, ובמיוחד זכור לי המפרום.

מפרום | רוקחת החלומות
מפרום | רוקחת החלומות

אז אמנם המתכון הזה הוא לא ה-מתכון של לידיה, אבל תיחקרתי היטב ויש לכם כאן מתכון מעולה, ממש, שכל אחד ואחת יכול.ה להכין בהצלחה, גם ללא הייחוס הטריפוליטאי.

המתכון שאתן כאן מספיק לשני סירים גדולים (כל אחד בקוטר 30 ס"מ), האחד של חצילים והשני של תפו"א. מה שכן, קחו בחשבון לפחות שעתיים ואפילו שלוש להכנה (כולל הבישול).


*** אני לצערי התחלתי בהכנה קצת מאוחר מדי, כך שלא היה לי זמן לצלם תוך כדי עבודה כדי להמחיש את השלבים השונים. ואחרי הארוחה כבר לא נשאר הרבה מה לצלם... ובקיצור, יהיה מקצה נוסף לטובת הצילומים. בינתיים אני מקווה שההסברים מספיק ברורים.


אז מה נצטרך?

6 תפוחי אדמה אליפטיים בינונייים עד קטנים, רצוי בגודל אחיד פחות או יותר

2 חצילים צרים וארוכים


למילוי הבשר:

1 ק"ג בשר בקר טחון

1 בצל בינוני קצוץ דק מאוד

2-3 שיני שום כתושות

2 פרוסות לחם מפוררות היטב (בלי להרטיב)

1/2 כוס סודה

תבלינים: 1 כפית מלח, 1/2 כפית פלפל שחור, 1 כפית ראס-אל-חנות או בהרט, 1 כפית תערובת תבלינים לחריימה (או פפריקה)


לבלילת הטיגון:

1 כוס קמח

3 ביצים L

2 כפות רסק עגבניות

מלח, פלפל שחור

שמן לטיגון


לרוטב:

1 פחית עגבניות מרוסקות

2 כפות רסק

2 כוסות ציר ירקות (או מים)

מלח, פלפל שחור


ומה עושים?

1. מתחילים בהכנת תערובת הבשר. מערבבים יחד את כל החומרים, מעסים ולשים היטב עד לקבלת תערובת אחידה. מכסים ונותנים לתערובת לעמוד בטמפ' החדר עד שמשלימים את שאר ההכנות.


2. מכינים את הירקות.

תפוחי אדמה: קולפים. חוצים לאורך (או מחלקים ל-3 אם תפוחי האדמה שמנמנים). כל חלק כזה חוצים שוב לאורך, אבל לא עד הסוף כך ששני החלקים ישארו מחוברים בקצה אחד, כמו פה פעור.

חצילים: שוטפים, אין צורך לקלף. חותכים לטבעות עבות (כ-3 ס"מ). חוצים כל טבעת לרוחב ומשאירים מחובר בצד אחד כמו פה פעור, בדומה לתפוחי האדמה.


3. מחממים במחבת שמן לטיגון בעומק 2-3 ס"מ.

בינתיים שמים בקערה קטנה את הקמח.

בקערה אחרת מערבבים ביצים + רסק + תבלינים (טריק בלתי רגיל של אהרוני).


4. ממלאים: לוקחים חופן קטן מתערובת הבשר (כמות של קציצה לא גדולה) ממלאים את הירקות ומיישרים את השוליים כך שיתאימו לקו המתאר של הירק עצמו.


5. מקמחים כל מפרום ממולא מכל הכיוונים, טובלים בתערובת הביצים, כך שיהיה ציפוי אחיד ומעבירים מיד לטיגון. מטגנים 2-3 דקות עד להזהבה, הופכים ל - 2-3 דקות נוספות, ומעבירים מיד לסיר נקי (או מחבת עמוקה) שתשמש אותנו בהמשך לבישול של המפרום.

בסיר אחד נשים את כל תפוחי האדמה הממולאים ובסיר שני את כל החצילים. מצופפים היטב (אפשר להטות על הצד אם ממש אין מקום) כך שכל הממולאים יסתדרו בשכבה אחת.

אם נשאר בשר - אפשר להכין ממנו קציצות ולהוסיף גם אותן לסיר לצד הממולאים או מעליהם (או לבשל/לטגן בנפרד, כמובן).


6. בקערה (או כוס מידה גדולה) מערבבים את כל חומרי הרוטב. מחלקים באופן שווה בין הסירים. במידת הצורך מוסיפים עוד מעט מים כך שהנוזלים יגיעו ל-3/4 מגובה הירקות.


7. מביאים לרתיחה, מנמיכים להבה למינימום ומבשלים שעה לפחות ואפילו יותר עד שהירקות רכים מאוד, הבשר מבושל היטב והרוטב נספג ומסמיך מאוד.

ואז מגישים. על קוסקוס כמובן. אבל זה כבר נושא לפוסט נפרד.

מפרום | רוקחת החלומות
מפרום | רוקחת החלומות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page