top of page
036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-15,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער

מרק ארטישוק ירושלמי


ה"ארטישוק הירושלמי" הוא לא באמת ארטישוק (אם כי הטעם דומה במעט) ואין לא קשר לירושלים. שמו הנכון - חמנית הפקעות (שם מדעי: Helianthus tuberosus), ובאיטלקית (שם התגלה לראשונה) - Girasole, שהוא גם שמה של החמניה בשפה זו. מכאן שובש השם ל-Jerusalem.

יהודי צפון אפריקה מכנים אותו "בטטה קֶסְבִּיָיה", שמשמעותו תפוח אדמה של הקנה. בקרב יהדות יוצאי מצרים הוא מוכר בשם "טרטופה" ובפי יוצאי יהדות טורקיה והבלקן - "דומאלן".

יהא אשר יהא שמה המדוייק - זו פקעת שכדאי להכיר ולהכניס למטבח, ועכשיו (אוגוסט עד דצמבר) - היא ממש בשיאה. לא רק כי היא טעימה (והיא ממש טעימה) אלא גם בגלל שהיא בריאה.

הארטישוק הירושלמי עשיר בברזל, אשלגן ומגנזיום. מלא סיבים תזונתיים (כוס אחת של ארטישוק ירושלמי מספקת 205 גרם סיבים המהווים 10% מהצריכה היומית המומלצת) ומהווה מקור חשוב לאינולין - סוג של עמילן שמתפרק בגוף באופן שונה מעמילנים אחרים ומסייע לשמירה על רמה יציבה של סוכר בדם, ולכן מומלץ במיוחד לחולי סוכרת.

כדי להקל על העבודה במטבח חפשו פקעות גדולות ונקיות יחסית, עם כמה שפחות גבשושיות (הזן הבהיר יותר בדרך כלל יתן מענה לכל דרישות הנוחות הללו). את השורשים ניתן להחזיק בקירור במגירת הירקות כמעט חודש וחצי, רק שימוש לב - לפני השימוש - שהשורשים עדיין מוצקים (שורשים רכים אינם מתאימים לשימוש).

ומה עושים עם זה, אתם שואלים? כמעט כל דבר.

ארטישוק ירושלמי טעים מאוד לאכילה כשהוא עומד בפני עצמו (למשל כפירה או קרם), כתוספת למנות בשריות (קדירת טלה או עגל, צלי בקר ואפילו תבשיל של קציצות), אפשר לטגן ולהגיש ברוטב של חמאה ולימון (תחשבו על זה כתוספת לסלט), לצלות בתנור כאנטי-פסטי, אבל הכי הכי אני אוהבת את הארטישוק הירושלמי במרק, והנה גרסה אחת מוצלחת במיוחד.

מה נצטרך?

2-3 כפות שמן זית

1 בצל

2 תפו"א

2 גזרים

12-15 פקעות של ארטישוק ירושלמי (סה"כ 1.3 ק"ג לפני הקילוף)

12 כוסות מים

לתיבול - 1 כף מלח, 1 כפית פלפל שחור, 1 כפית כוסברה

מיץ מלימון אחד סחוט טרי

ומה עושים?

1. בסיר גדול מחממים שמן זית.

2. בזמן שהשמן מתמחם מעט (לא יותר מדי) קוצצים את הבצל (לא צריך להשקיע בקיצוץ דק במיוחד, קוביות קטנות יהיה מצוין). מוסיפים לשמן ומאדים עד שמזהיב. מקפידים לערבב מדי פעם כדי שהתחתית לא תיחרך.

3. בינתיים קולפים את תפוחי האדמה והגזר וחותכים לקוביות קטנות. מוסיפים לסיר עם הבצק. מאדים במשך כמה דקות, ומקפידים לערבב מדי פעם.

4. בינתיים קולפים את הארטישוק הירושלמי.

איך מקלפים? פשוט מאוד, בקולפן רגיל של ירקות. אם יש בליטות קטנות שמפריעות - מסירים אותן בסכין. הקילוף לא יהיה מושלם, וזה בסדר (תראו בתמונה).

שוטפים, חותכים לקוביות (בערך באותו גודל כמו קוביות התפו"א והגזר) ומוסיפים לסיר. מאדים עוד כמה דקות ומדי פעם מערבבים.

5. מוסיפים את המים, התבלינים ומיץ לימון.

6. מבשלים כחצי שעה עד שכל הירקות מתרככים.

7. טוחנים את המרק היטב (הכי נוח בבלנדר מוט שנכנס לתוך הסיר) עד למרקם חלק ללא שום חתיכות או גושים. טועמים ומתקנים תיבול.

8. להגשה: מקשטים בעלה כוסברה וזרזיף של שמן זית. מגישים עם קרוטונים ופלח לימון בצד.

30 קלוריות ל-100 גר'

מנה (250 גר') = 75 קלוריות

לערכים מלאים - לחצו על הכותרת

בתאבון!

801 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page