036-1.jpg

הצטרפו ליותר מ-13,000 עוקבים וקבלו מתכונים ישירות למייל

תודה על הרשמתך!

  • שרון סער

חמיצת סלק קיצית ומרעננת


אין כמו מרק קריר בקיץ - צונן, מרענן ואפילו דל קלוריות. העסקה המושלמת.

מרק קר אחד שאני מכינה לעיתים קרובות הוא הצזיקי. אבל השבוע החלטתי לגוון והכנתי חמיצת סלק קרה הידועה גם בשם בורשט או סוויקולניק, תלוי מהיכן אתם מגיעים. החמיצה (המוכרת כבר מהמאה ה-14 או ה-15) פופולרית מאוד בארצות מזרח אירופה ומרכזה, מערבות סיביר ועד הרי הבלקן, לאורך כל מה שהיה פעם ברית המועצות ועוד קצת פנימה לפולין, רומניה ומרכז אירופה (ותודה לעז תלם על המחקר הגיאוגרפי).

וכשהטווח הגיאוגרפי כל כך רחב - קיימים סוגים רבים מאוד של חמיצה (במטבח הרוסי לבדו יש כ-40 גרסאות) - בשרית או צמחונית, חמה או קרה, סמיכה או צחה (אבל תמיד סגולה) ועם כל מיני סוגים של תוספות אפשריות. או בלי תוספות. ממש עולם ומלואו, כל אחד יכול למצוא את חמיצת הסלק שלו.

למה דווקא סלק?

מבין כל הירקות כולם, סלק הוא אחד הבריאים ביותר, ומככב תמיד ברשימת מזונות העל. הוא מחזק את הכבד, מנקה רעלים, משפר אנמיה, מפחית כולסטרול ולחץ דם, מגן על הגוף מפני סרטן ומחלות כרוניות אחרות, ובקיצור – עושה לנו יופי של עבודה.

איך כל זה קורה?

1. ים של מינרלים - סידן, אשלגן, מגנזיום, אבץ, נחושת, זרחן, סלניום, פלואור וברזל (אמנם בכמות מעטה, יחסית, אך מהסוג שנספג היטב בגוף).

2. שילוב של נוגדי חימצון שונים, ובעיקר בטאלאינים (מכאן מגיע הצבע הסגול היפה), שמגנים על הגוף מפני מחלת הסרטן ומחלות כרוניות אחרות.

3. כולין (ממשפחת ויטמין B), שמחזק את הכבד, ממיס שומנים ומהווה מרכיב חשוב בתכניות לניקוי רעלים. עלי הסלק אף הם עשירים מאוד בויטמין A, ויטמין C ומשפחת ויטמיני B בעיקר B2, B3 ו – B6.

4. סיבים תזונתיים - תורמים ליציאות תקינות ומסייעים בהפחתת רמות הכולסטרול בדם והגנה מפני סרטן המעי הגס.

5. חומצה פולית – חשובה להגנה מפני מומים בקרב עוברים, חשובה לתנועתיות הזרע וניידותו.

ויש עוד